02.04 Bali 55.2M ja 9h15min.

Purjehdittiin Iraklion itäpuolella olevaan Balin lahteen ankkuriin. Muuten täysin bläkä, paitsi Iraklionin kohdalla 3h ajan saatiin 5-7bft  voimalla tulevia puuskia S-SW. Aalto nousi yllättävän isoksi ja pärskeet kasteli avotilan ja ruorimiehen. Pystyttiin kuitenkin purjehtimaan iso ykkösreivissä, genoa ja kutteri 40% ulkona. Silti vanharouva kallisteli arvokkaasti välillä paarteeseen saakka. Vene ja miehistö selvisivät kuitenkin ehjänä. Balin lahdella reippaita puuskia mutta hyvä ankkurin pito. 55,2M, 9h15min keskinopeus 6 solmua.

03.04 Rethymno, 17.7M ja 3h

Purjehdittiin Rethymno kaupungin marinaan. Lähtö oli hyvä sopivaa tuulta kunnes 7M purjehtimisen jälkeen saatiin erittäin voimakkaita puuskia 5-8bft. Yritettiin purjehtia isossa 2. reivi ja kutteripurje 30% ulkona silti puuskat tuntuivat liian repiviltä. Tuulen suuntakin muuttui vastaiseksi joten purjeet sisään ja koneajolla sisältä ohjaten kohti Rethimniaan. Nyt tuntuu siltä, että Kreetan pohjoisrannikko etelätuulella on täysin purjehduskelvotonta aluetta, koska muualla on bläkä mutta Ikarian ja Rethimnon kohdalla puuskat huitelevat myrsky lukemissa. Toisaalta oli tämä parempi kuin luoteis tai länsituuli puskea idästä länteen. Myötäistä koilis- ja itätuulia ei paljoa ole näkynyt nyt tänä keväänä, joten hyvä näin. 

Edelleen vene ja miehistö on ehjänä.

VHF yhteyden jälkeen Rethimnian marinassa tuli episodi. Kovassa tuulenpuuskassa olimme kiinnittäytymässä marinan vierasvenelaituriin kun meille sanottiin että se ei kestä kylkikiinnitystä vaan pitäisi ottaa poijukiinnitys kyseiseen laituriin, ja vielä mahdollisimman lähellä rantaa oleva poiju. Siinä tuulessa se oli täysin mahdotonta, joten lopulta meidät ohjattiin marinan ulkopuolelle isoon semettilaituriin kylkikiinnitykseen johon tuulenpuuskat kävivät suoraan kylkeen. Niinhän siinä sitten kävi, että kiinnittäytyessä keula raapaisi kivilaituria ja kylkeen tuli naarmuja. Alkuun näytti tuulen takia ei tähän voi jäädä vaikka toisin meille väitettiin. Kinastelu oli kiihkeää ja molemminpuolista. Ihmettelen vaan miten nämä pärjäävät kesällä kun veneitä on paljon jos laituri ei kestä yhtäkään venettä. Tähän kuitenkin jäätiin ja naarmut kyljessä on jo osittain paikattu. 

Vaikka marina on meille surkea niin Rethimnian vanha kaupunki on kuitenkin tosi hieno.

Perjantaina on tarkoitus siirtyä Khania/Haniaan. 






08.04

Täysin bläkässä moottorisoitiin Haniaan. Sääennustuksessa piti olla 3-4 bft itätuulta mutta ei ollut ainakaan Kreetan rannikolla. Haniassa satamassa satamakapteeni huuteli laiturilta että pitää käyttää omaa ankkuria koska mooringköydet eivät ole luotettavia. Ankkuri pudotettiin 60m päähän laiturista koska lähempänä laituria on pohjassa vanhojen mooringköysien ketjuja ja painoja joihin ankkuri voi jäädä kiinni.

Alpo liittyi miehistöön.







13.04 

Lähdettiin kohti Peleponesos Pilosta. Hyvää purjehdusta Kithira saaren edustalle, jossa oltiin puolenyön maissa. Koneajoa Ak Tainaron ohitse jonka jälkeen sitkeästi kevyessä tuulessa purjehdittiin Pilokseen saakka, jossa oltiin 14.04 klo 17.45.

Kiinnittäydyttiin Piloksen hylättyyn ilmaiseen marinaan samaan paikkaan josssa oltiin 5v sitten Kreikkaan mennessä. Huhut kertovat että ensivuonna Didim Marina, joka omistaa tämän Pilos marinan, alkaisi sitä kunnostamaan ja ilmaiset lounaat loppuisivat siihen. Hyvä näin koska nyt marina on täysi hylättyjä puoliupoksissa olevia veneitä, joka on todella surullista katsottavaa.







20.04 klo 4.10

Piloksessa odotus Joonian meren ylitykseen paremman tuuli-ikkunan saamiseksi venyi viikon mittaiseksi, mutta nyt saatiin etelä ja kaakkoistuulta mutta turhan kevyttä. 

Matkalla veneeseen laskeutui lepäämään useita pikkulintuja 5 erilaista lajia bongattiin. Jotkut linnut olivat niin  sekaisin, että niitä pääsi jopa koskettamaan. 

Perillä Sisilian Porto Palossa olimme 23.04 jonne ankkuroimme klo 3.00. Matkaa kertyi 333M ja 71h14min.






23.04 klo 10.00, 31.8M ja 7h24min. Marina De Ragusa

Jatkoimme matkaa sitkeästi purjehtien kohti Marina De Ragusaa, jossa olimme perillä klo 18.15. Tämä marina on iso ja paljon veneitä talvehtii siellä. Saniteetti tilat ovat täysin surkeassa kunnossa ja polttoaineasema talven jälkeen ei vieläkään käytössä. Marina oli meille pienoinen pettymys näiden puutteiden takia. Alpo lähti kotiin omaa venettään kunnostelemaan. Jonkun päivän jälkeen saapui Arto veneelle uudeksi gastiksi.

48e/vrk ( sähköt ja vedet sis.)


27.4 Licata 36.9M ja 7h10min.

Purjehdittiin Licatan Cala Ee Sole marinaan. Tämä marina on hyvässä kunnossa 50e/vrk. 5 vuotta sitten oltiin täällä viikko hintaan 35e/vrk.


28.04 klo 9.00

Lähdettiin 50M päässä olevaa Sciacca, mutta illalla päätettiin jatkaa saman tien kohti Sardiniaa, koska tuuliennuste oli meille hyvä, vaikka tämä alkumatka onkin ollut tuskaista purjehtimista heikossa myötätuulessa. Aamuyöstä Trapanista 25M kaakkoon autopilotti lakkasi toimimasta. Päätettiin suunnata Tarpani Boat Service telakalle korjaukseen jos jotakin olisi tehtävissä. Myöhemmin aamulla paikansin vian  autopilotin hydraulipumppuun joka on uusittavissa.


29.04 klo 9.20 108M 26h35min.

Saavuimme Trapanin Boat Service telakalle. Sain paikan varattua sähköpostilla, soittamalla ja whatsapp viestittelyllä. Autopilotin pumpun takana olevat kaksi pulttia olivat löystyneet joka aiheutti sille huonoa sähköliitosta. Pulttien kiristämisen jälkeen pumppu näyttäisi pelittävän hyvin. Tämän kanssa päästiinkin helpolla.

Nyt odotamme sopivaa tuuli-ikkunaa Tyrrhenanmeren ylitykseen kohti Sardiniaa.

Satamamaksu 40e/vrk. 






2.5 klo 11.00

Ajettiin Trapanin kalasataman takana olevalle huoltoasemalla GP petroli tankkaukseen. Olin ottanut yhteyttä Google chatilla edellisenä päivänä ja varmistanut että asema on auki. Chat oli hyvä ajatus koska asemalla ei olisi ollut ketään ilman tätä yhteyden ottoa.

189,5L 1.95e/L.


3.5.klo 7.30

Lähdettiin vastatuulessa ja 1.6m aallossa ( isommat aallot noin 3m) kohti Sardiniaan konepurjehtien. Noin 15M jälkeen päästiin purjehtimaan ja meno muuttui siedettäväksi vaikka jouduttiin poikkemaan reitistä lounaaseen vastatuulen takia (W-NW).


4.5 klo 20.30, 183M, 36h52min

Ankkuroitiin Sardinian kaakkoiskulman Garbonan lahteen. Koneajoa 21h, 15h 35min purjehtien (75M). Purjehdittiin vastatuulessa noin 28M sivuun reitistä etelään Tunisian aluevesille. Sieltä tuskaista koneajoa pohjoiseen kunnes saatiin hyvää koilistuulta kohti Sardiniaa. Viimeiset 20M koneajoa ankkuripaikalle.


5.5 klo 10.10, 20.6M

Purjehdittiin Gagliarin Marina Del Sole satamaan. Olin varanut paikan sähköpostilla muutamaa päivää aikaisemmin. 5 yötä hintaan 156,30e sähkö ja vesi sisälty hintaan.

Tankattiin lähtiessä 92,9L 1,96e/L. Viimeisen päivän kaupunkikierroksen jälkeen Arto suuntasi lentoasemalle kohti kotia. 








10.5 klo 8.00-14.15 28,6M

Ajettiin Sardinian lounaiskulman Cabo Malfatano Terreda lahteen ankkuriin. Tuulinen paikka. Cabo Malfatano ja Cabe Teulada ohittaminen kohti luodetta vaatii suunnittelua koska kovat tuulenpuuskat lounaasta nostavat isoa vasta-aaltoa. Jäätiin lahteen odottamaan hyvää hetkeä niemien kiertämiseksi.


12.5 klo 5.00

Sääikkuna Menorcalle saakka muodostui muutamassa päivässä, joten päätimme hylätä suunnitelman mennä Portoscuso satamaan, vaan sen sijaa valita suoraan purjehdus Menorcalle. Jouduimme lähtemään aamulla aikaisin, koska Teulada niemen armeijan harjoitus ammunnat olivat käynnissä ja alkoivat klo 8.00 ( tieto saatiin Navtex viestillä) Laskimme, että klo 8.00 olimme jo ammunta-alueen ulkopuolella. Muutoin olisimme joutuneet kiertämään lisämatka meren kautta noin  20M. Ei haluttu 3,5h ylimääräistä koneajoa.






13.5 klo 19.00 Menorca Mahon 227M, 37h50min

Ankkuroitiin Cala Taulera lahteen, jossa paljon veneitä ankkurissa turhan lähekkäin toisiaan. Purjehdus tänne oli pelkkää purjehduksen juhlaa. Sivuvastaisessa keskinopeudeksi tuli 6 solmua. 12h koneella ja 25,8h purjehtien. Hieno paikka tämä ankkurilahti ja Mahon kaupunki.







15.5 klo 6.45-16.30 Mallorca Porto Colom 58.8M, 9h30min.

Menorcalle oli tulossa 5pv kestävä myrsky, joten päätettiin lähteä Mallorcalle. Tuuli oli puuskittainen 5-7bft, joten saatiin välillä reipasta menoa, keskinopeudeksi 6.2 solmua. Tämä sama myräkkä aiheutti Italiassa ennätys tulvia aiheuttaen paljon vahinkoa.

Varasin muutamaa päivää aiemmin sähköpostilla poijun Porto Colomista 30e/vrk 5 päiväksi Club Nautic. VHF kanava 9. Tämä on hyvä satamalahti ja kaupunki on rauhallinen, ei liikaa turismia. 








Comments

Popular posts from this blog