11.3.2024 tulin veneelle Cartagenaan, jossa vene nostettiin Ascar telakalle pohjan pesua ja maalausta varten. Perushuolto koneille ym. Lisäksi teetin ns. banging pipen mahdollisia miekkavalaiden kohtaamisia varten. Tällä teräsputkella saa meteliä aikaiseksi sekä se suojaa peräsintä alta tulevilta mahdollisilta hyökkäyksiltä.



Vene laskettiin veteen 18.3. Pasi ja Slava liittyivät miehistöön. Kova länsimyrsky esti meitä lähtemästä merelle. Saimme seurata Cartagenan pääsiäistä, jossa 10 päivän aikana joka päivä on pääsiäiskulkueita eri teemoilla. 



1.4 vihdoin pääsemme merelle kohti Aquilas ankkurilahtea. Edelleen vasta tuulta ja aaltoa joka tekee matkasta haasteellisen. Aquilaksesta jatkettiin aamuyöstä suoraan Almerimariin, jossa korjattiin dieseliä vuotava injektori. Itse asiassa se poistettiin ja polttoaineletku tulpattiin suodattimesa.

5.4 jatkettiin matkaa tavoitteena Gibraltar. Yöllä kova laivaliikenne, myös delfiinejä käy tervehtimässä aika ajoin. 






 


6.4 aamulla olimme Gibraltarin salpmessa jossa päätimmekin jatkaa matkaa kohti Barbatea, koska saimme hyvän myötätuulen ja virtakin näytti työntävän meitä vauhdilla ohi Gibraltarin.  Tällä legillä on matalia kohtia jossa aalto on murtuva joten ruorimies sai olla tarkkana veneen kursilla pitämiseksi. Illalla kiinnittäydyimme Barbaten satamaan. 





8.4 Seuraava satama olikin sitten Gadiz jossa vietimme muutaman vuorokauden.




10.4 ankkuroitiin Mazagon sataman edustalle.

11.4 Ankkuroitiin Portugalin Ilha De Culatra edustalle. Slavan piti jäädä täällä pois, mutta emme saaneet jollan perämoottoria toimimaan, joten Slava päätti jatkaa matkaa Portimaon saakka. Ankkuri paikalla oli virtausta jossa jollan soutaminen olisi ollut haasteellista. 

12.4 kova myötätuuli ja iso aalto kiidätti meidät Portimaon satamaan. Matkalla jiipatessa isopurjeen ylhäällä oleva saumaus repesi joten loppu matka nilkutettiin perille. Portimaossa Pasi ja Slava jäivät veneestä pois. Kiitos kaverit hyvästä osallistumisesta miehistöön. Pera liittyi miehistöön. Saimme korjautettua purjeen.  Purjetta odottaessa huolsimme isot vinssit mistä iso kiitos Peralle. 






18.4 lähtö Portimaosta josta purjehdimme Nazaretiin 19.4 iltapäivällä perillä.



21.4 jatkoimme päiväpurjehduksella Figuera Da Foz marinaan. 

22.4 jatkettiin matkaa kohti Espanian Galiciaa, jonne saavuttiin 23.4 ja ankkuroitiin Arousan lahden suulla olevaan Ensada de Lanzada lahteen. Yleensä näillä vesillä tuulee aina ankkuripaikoilla niin myös nyt kun lähestyimme lahtea tuulen puuskat olivat suorastaan väkivaltaisia. Ihme tapahtui ankkuripaikalla tuuli tyyntyi lähes siedettäväksi joten yö olikin rauhallinen. 

24.4 päiväpurjehdus Finisterre kylän sataman aallonmurtajaan kiinni. Tämä on mukava kalastajakylä. Meillä kävi tuuri tuulen ja aallon suhteen eli satamassa oli rauhallista koko yön. 




25.4 päiväpurjehdus A corunaan, jossa valitsimme Marina Real de la Coruna. Täällä kapu sössi puukon kanssa niin, että vasempaan etusormen ja peukalon väliin tuli 1.5cm haava. Kolme tikkiä jouduin laittamaan terveysasemalla. Ensimmäinen kerta näillä reissuilla kun tarvitsin eurooppalaista sairasvakuutuskorttia. Sain hyvän hoidon Casa De Marissa. Antibiootti kuuri, jäykkäkouristusrokote ja tikit pois noin 10 päivän kuluttua. Se tapahtunee jossain Ranskassa. Arto liittyi miehistöön.





30.4 lähtö Biskajalle. Aluksi sataa kaatamalla ja aalto on isoa. Kuitenkin tuuli on sopivasti sivulta lännestä. Matka jatkui hienosti purjehtien aaltokin pieneni siedettäväksi. Saimme purjehtia koko Biskajan läpi Ile d Quessant saaren länsipuolelle jossa vasta tuuli kuoli ja jouduimme käynnistämään koneen. Päätimme jatkaa Cherbourgiin saakka, jonne saavuimme 4.5 klo 4.30. Hieno purjehdus Biskajalla ja Englannin kanaalissa yhteensä 90 tuntia merellä 514 merimailia.






Ei tavattu miekkavalaita koko matkalla Gibraltarilta Biskajalle. Ehkä banging pipe pelotti heidät tiehensä tai sitten sattui vain meille hyvää tuuria.  Hyvä näin. Kuulin jälkikäteen, että viikko sen jälkeen kun olimme ohittaneet Barbaten samalla reitillä oli siellä tapahtunut hyökkäys johonkin purjeveneeseen aiheuttaen joitain vahinkoja. 

6.5 lähtö Cherbourgista. Boulogne Sur Mer kohdalla päätimme jatkaa Dungerquen saakka, jossa olimme 7.5 klo 16.15. Täällä Kapu löysi kuin löysikin terveysaseman sairaalasta, jossa tikit poistettiin kädestä. Arto sai korjattua perämoottorin. Kaasarin suuttimet olivat tukossa. Monet kiitokset Artolle.

10.5 saavuimme Den Helderiin. Täältä Pera ja Arto lähtivät kotimatkalle. Kiitos molemmille hyvästä avusta ja purjehduskokemusten jakamisesta.

14.5 yksipurjehdus Borkumiin. Yöllä kalastusalukset häiritsivät hyvää purjehdusta. Aamuyöstä olin Borkumiin menevän väylän suulla merellä.  Olin liian nopea. Olisi pitänyt odottaa 3 tuntia virran kääntymistä merellä, jotta olisin saanut myötävirran Borkumiin.  Päätin ajaa vastavirrassa ja tuulessa Borkumiin jotka olikin sitten tuskaiset merimailit. On se vaan vaikea täällä ajoittaa matka-aika sopivaksi virtoihin nähden. Pääsin Borkumiin, jossa kuluikin sitten 5 päivää odotellen sopivaa tuulta Cuxhaveniin. Aika kului mukavasti pyöräillessä päivittäin pitkin Borkumia.




20.5 saavuin Cuxhaveniin yksin purjehtien yön yli. Tälläkin legillä oli niin hyvää menoa, että olin liian aikaisin Elben suulla. Tällä kertaa odottelin merellä muutaman tunnin virran kääntymistä keskellä laivojen ankkurointi aluetta. Lopulta virta kääntyi ja sain hyvää menoa kohti Cuxhavenia. Olin aikaisemmin ollut sähköpostilla yhteydessä LFC pursiseuraan American hafenissa, joten sain tällä kertaa apua kiinnitymiseen laituriin. Mukava pursiseura kerhohuoneineen, jossa hyvät saniteettitilat. Pyörän sai lainata ilmaiseksi, joten kulku kaupungille oli helppoa. Saku liittyi miehistöön.



23.5 aamulla klo 9.50 lähdimme Elbelle myötävirrassa kohti Brunsbuttelin sulkua.  Pääsimme saman tien ilman odottamista sulutukseen. Ajoimme päivän aikana koko Kielin kanavan ja olimme klo 20.30 Holtenaun sululla. Ennen sulkua on laituri, jossa voi automaatissa maksaa Kielin kanavan maksun. Otin sieltä radiolla yhteyttä sulkuun joskos ottaisivat meidät laivojen kanssa samaan sulutukseen. Holtenaun vanhat pienet sulut ovat poissa käytöstä.  Pääsimme samaan sulutukseen, joten klo 21.30 olimme Holtenaussa Itämerellä, jonne jäimme yöksi vanhan sulun vieressä olevaan laituriin.




 


24.5 purjehdimme kevyessä kelissä Heligenhafeniin, jossa tavattiin Alpo, joka on  veneellään menossa kohti etelää. Pidettiin hauska tapas ilta Alpon veneellä.



27.5 kiinnityttiin Ruotsin Shillingen kyläsatamaan.



28.5 klo 9.45 lähdettiin Shillingestä kohti Nynäshamnia, johon saavuttiin 30.5 klo 15.00. Täällä Saku lähti kotimatkalle. Kiitos Saku hyvästä purjehduksesta. Försti liittyi miehistöön. Nyt odottelemme sopivaa tuulta viimeiselle legille kohti Suomen Utöä.


















Comments

Popular posts from this blog